28,10,0,50,1
600,600,60,1,3000,5000,25,800
90,150,1,50,12,30,50,1,70,12,1,50,1,1,1,5000
Powered By Creative Image Slider

Mtc Caruso - Gemert

Check je navigatiesysteem, dat kan van slag zijn

Automobilisten kunnen problemen ervaren met hun navigatiesysteem.
Dat komt door een soort 'millenniumbug', maar dan in 2019.
Gelukkig is er vaak een oplossing, maar niet voor iedereen.

In de nacht van zaterdag 6 op zondag 7 april 2019 om iets voor 01:00 uur 's nachts raken navigatiesystemen, van merken als TomTom en Garmin, mogelijk in de war.
Ze gaan niet meer van de juiste tijd uit, waardoor ze niet meer kunnen aangeven hoe laat je aankomt.

Erger nog is dat de navigatie soms zelfs helemaal niet meer werkt.

Teller springt op 0 na 1024 weken Hoe zit dat? 

Hoe zit dat? Het draait allemaal om de teller in je GPS-systeem die de tijd bijhoudt, en die communiceert met satellieten.
Toen het GPS-systeem voor het eerst de tijd ging bijhouden, in 1980, werd de datum en tijd bepaald door een teller die maar 1024 weken vooruit kon tellen.
Ofwel 19,7 jaar.

Daarna ontstond een fenomeen dat GPS Week Number Rollover heet: na 1024 weken springt de teller terug naar 0 en begint dan weer vooruit te tellen.
De eerste keer dat dit gebeurde was het augustus 1999; vanaf dat moment zijn er weer 1024 weken ingegaan.
Die eindigen - je raadt het al - in het weekend van 6 april 2019.

Systeem in de war.

Voor het satellietsysteem is het daarmee weer 31 augustus 1999, de datum van de laatste rollover. Door dat terugspringen raken navigatiesystemen in de war.
Ze gaan zoeken naar de satellieten die in 1999 op een bepaalde plek stonden, maar die inmiddels boven een andere plek op de aarde staan.
Het effect is dat systemen niet meer de juiste tijd weten, of soms zelfs niet meer de juiste plek waar ze zijn, of allebei.

TomTom.

Bij TomTom zijn er voor systemen die minder dan acht jaar geleden zijn gemaakt geen problemen, aldus een woordvoerder van het bedrijf.
Om klanten met oudere systemen te helpen heeft TomTom naar degenen van wie het een mailadres heeft, een mail gestuurd.
Ook zijn er online advertenties geplaatst om gebruikers op mogelijke problemen te attenderen.

Gebruikers met een systeem van acht jaar of ouder kunnen op de site van TomTom checken of er een software-update nodig is.
Als dat het geval is, dan kunnen ze daar een update downloaden.
Dat geldt voor zowel gebruikers met losse kastjes, als voor ingebouwde systemen.

Wie zijn apparaat minder dan acht jaar geleden heeft gekocht, maar toch twijfelt, raadt het bedrijf aan om ook even te checken of een update nodig is.

Problemen.

Alleen voor een heel klein percentage gebruikers is er geen oplossing, maar om hoeveel mensen dat gaat, zegt de woordvoerder niet te kunnen aangeven.
Bij de groep zonder oplossing gaat het volgens hem alleen om navigatiesystemen die de juiste tijd niet kunnen weergeven; navigeren gaat wel.

Klanten met zo'n systeem kunnen of besluiten om gewoon verder te gaan - de navigatie op zich werkt immers - of ze kunnen met 20 tot 30 procent korting een nieuw systeem kopen.

Garmin

Bij apparatuur van Garmin zullen er door het verspringen van het weeknummer van het GPS-systeem geen problemen zijn met navigeren, zegt een woordvoerder.
Wel kan de onjuiste tijd worden weergegeven, waardoor je dus onrealistische aankomsttijden te zien krijgt.

Voor systemen van vijf jaar of jonger verwacht een woordvoerder geen problemen, maar voor oudere modellen ligt dat anders.
In tegenstelling tot TomTom heeft Garmin geen site waar klanten kunnen nagaan of er een software-update nodig is. Bij het merendeel van de producten verwacht een woordvoerder geen problemen.